رابطه بین پرسونای مخاطب با تجربه کاربری

سه شنبه 17 مهر 1397

پرسونای مشتری چیست؟

پرسونای مشتری (User Persona) را در واقع می توان یک آرشیو از اطلاعات جمع آوری شده (این داده ها می تواند از طریق مصاحبه یا پرسشنامه از نمایندگان فرضی و عموم افراد که واقعی هستند و محصول شما با آن ها سر و کار دارد، جمع آوری شود) با توجه به انتظارات، نیازها، اهداف و الگوهای رفتاری کاربر در نظر گرفت. به طور خلاصه، محصول طراحی شده باید به طور دقیق برای مخاطب، مشتری، کاربر یا هر عنوان دیگر طراحی شده باشد. کاربر در زمان استفاده از محصول شما در حال گشت و گذار و طی مسیری است که توسط شما خلق شده است، پس باید محصول شما، کاملا بر اساس دغدغه ها، حساسیت ها و عادت های خاص مخاطب و کاربر شما طراحی و ساخته شده باشد تا بتواند تجربه مطلوبی را برای کاربر یا مشتری بسازد. برای طراحی و ساخت چنین محصولی نیاز دارید تا مخاطب و کاربران خود را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده و بشناسید تا کاملا متوجه این موضوع شوید مسیری که برای کاربر می خواهید خلق کنید چه ویژگی هایی باید داشته باشد و به طور کلی باید چه شکلی باشد.

 

 

پرسونای مخاطب چه رابطه ای با تجربه کاربری دارد؟

جواب کوتاه و مختصری برای این سوال وجود دارد: شما کاربر نیستید! بله، این موضوع کاملا واضح است که شما کاربر اصلی نیستید، پس برای طراحی یک محصول باید این تصور را داشته باشید که کاربر در نگاه اول آن اندازه از آشنایی که شما از محصول خود دارید را ندارد، در نتیجه باید محصول به گونه ای طراحی شده باشد که کاربر در نگاه اول (اولین استفاده از محصول) کل ماجرا را متوجه شود و تمایلی برای استفاده دوباره از محصول شما داشته باشد. پرسونای کاربر به شما کمک می کند تا بفهمید کدام دسته از افراد از محصول شما استفاده خواهند کرد تا استراتژی دقیق تری نسبت به توسعه محصول خود داشته باشید.

به همین منظور قبل از شروع به طراحی محصول و خلق تجربه کاربری باید در نظر داشته باشید که: کاربر شما چه نیاز هایی دارد؟ و دنبال رسیدن به چه هدفی است؟ در واقع برای رفع کدام نیاز کاربر، محصول طراحی می کنید؟ کاربر شما در مواجهه با محصول شما چه واکنشی ممکن است نشان دهد؟ و آیا این واکنش مثبت است یا منفی؟ محصول شما برای کدام دسته از افراد جامعه طراحی شده؟ و چند درصد از آن ها در استفاده از محصول ممکن است با مشکل روبرو شوند؟ اکثر کاربران شما از کدام پلتفرم و دستگاه برای استفاده از محصول شما استفاده می کنند؟ و به طور خلاصه طراحی پرسونا شامل چه کسی (اطلاعاتی در مورد کاربر مانند: شغل،‌ سن،‌ درآمد و...)، چه چیزی (اهداف و چالش های کاربر و ما به عنوان طراح محصول)، چرا (نقل و قول هایی در مورد اهداف و چالش های هر دو طرف) و چگونه (شامل چگونگی ارائه راهکار برای چالش پیش آمده) می شود.

در آخر، باید همواره توجه داشت که طراحی تجربه کاربری یک امر تمام شدنی نیست! بلکه، با گذشت زمان باید تمامی رفتار ها و واکنش هایی که کاربر در هنگام استفاده از محصول دارد را مورد بررسی قرار داده و نسبت به آن عمل کنیم تا بتوانیم محصول موفق و کاربردی را برای کاربران طراحی و توسعه دهیم.

 

 

محمدرضا زیادزاده

طراح و توسعه دهنده رابط کاربری وب و موبایل ، از سال 93 در این حوزه فعالیت میکنم. بیش از 4 سال هست که در حوزه طراحی رابط کاربری وب و موبایل کار میکنم و دو سال اخیر رو بصورت تخصصی در حوزه فرانت اند وب فعالیت داشتم. خلاق، پرانرژی و با اشتیاق در حوزه طراحی رابط کاربری و فرانت اند و علاقمند به کار تیمی!