هویت بصری چیست و چه نقشی برای برند ایفا می کند؟

پنجشنبه 19 مهر 1397

یکی ازواژه هایی که این روزها در زمینه تجارت و توسعه کسب و کار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، هویت بصری  است. اما سوالی که ذهن مردم را درگیر خود کرده معنی و مفهوم هویت بصری است. برای مشخص شدن مفهوم، اهمیت و کاربرد هویت بصری، ابتدا باید درک درستی از برند و لوگو داشته باشیم که بتوانیم مفهوم هویت بصری را درک کنیم.

 

برند چیست؟

مطمئناً برند موضوع ساده ای نیست و تعاریف زیادی برای آن وجود دارد، اما به طور ساده تر می توان گفت: برند شرکت، خدمات یا محصولی است که ادراک مخاطب برایش قائل شده باشد، پس یک گرافیست یا طراح نمی تواند برند بسازد بلکه این مخاطب است که باعث شکل گرفتن برند می شود. برند، اسم، اصطلاح، طرح، لوگو یا هر خصوصیتی است که باعث می شود شرکت، محصول یا خدمات شما از دید مشتری نسبت به دیگر محصولات یا شرکت ها متمایز باشد. به عبارتی دیگر برند رابط بین یک سازمان و مخاطبش می باشد.

 

لوگو چیست؟

لوگو، آرم یا نشانه، نمادی برای نشان دادن یا القا کردن یک مفهوم است. به طور معمول وقتی مردم می گویند لوگو، آنچه که واقعا به آن اشاره می شود علامت تجاری می باشد. انواع مختلفی از علامت تجاری برای شناسایی یک نهاد وجود دارد. علامت تجاری می تواند تصویر، نماد، حرف اول سازمان، امضا یا دیگر شیوه های گرافیکی باشد.

طراحی نماد، یک از تخصص های رایج و منحصر بفرد در طراحی گرافیک محسوب می شود که سابقه آن به زمان های دور برمی گردد، انسان های اولیه برای انتقال مفاهیم خود، نمادهایی را روی سنگ ها و درون غارها حک می کردند، مصری های باستان حیوانات خانگی را با نمادهای خاصی علامت گذاری می کردند تا قابل شناسایی باشند، طبقه اشراف نیز از نشان های مخصوص خودشان استفاده می کردند تا ارتش هایشان قابل شناسایی باشد. امروزه از علائم تجاری در کسب و کارها جهت شناسایی و تمایز کسب و کارها از یکدیگر استفاده می شود.

 

بعد از بررسی موارد بالا به بررسی هویت بصری  می پردازیم. هویت بصری مجموعه ای از تمام عناصر یک برند است که باعث می شود تا تصویر مناسب خود را به مخاطب نشان دهد. به عبارتی دیگر اگر برند رابط میان سازمان و مخاطب باشد، لوگو تصویر این رابطه است که نقش هویت بصری برند را ایفا می کند. طراحی لوگو بخش کوچکی از هویت بصری یک برند را در بر می گیرد. رنگ سازمانی، ست اداری، اوراق اداری و در بعضی مواقع آهنگ مخصوص سازمان همگی باهم هویت بصری یک برند را تشکیل می دهند، اما به دلیل اینکه لوگو در بیشتر بخش های یک برند مورد استفاده قرار می گیرد مخاطبان به آن توجه بیشتری دارند. 

 

نقش لوگو در هویت بصری:

همان طور که اشاره شد لوگو بخش کوچک، ولی مهم هویت بصری یک برند را تشکیل می دهد. بعد از طراحی لوگو که اولین مرحله در طراحی هویت بصری می باشد، طراحی دیگر اجزای هویت بصری، باید بر اساس آن صورت گیرد. لوگو، یک عنصر مهم در هویت بصری یک برند محسوب می شود که تغییر آن در آینده با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو خواهد بود.

 

نقش رنگ بندی در هویت بصری:

رنگ برند قسمت جدایی ناپذیر و بخش مهم یک برند است و اگر در بلند مدت و بر اساس یک الگوی مشخص و پایدار بکار گرفته شود، عامل هویت دهنده برند خواهد بود. رنگ سازمانی بزرگترین بخش هویت بصری یک برند است، چرا که لوگو، تصاویر، اوراق، وب سایت و... را در بر می گیرد. شاید با تغییر لوگو یک برند در آینده بازهم بتواند به جایگاه قبلی خود بازگردد ولی تغییر رنگ هیچگاه توصیه نمی شود زیرا مهمترین عاملی که بیننده به آن توجه می کند رنگ است، پس تغییر رنگ یک برند می تواند هویت یک برند را از ذهن مخاطب حذف کند.

 

نتیجه تحقیقات دکتر برونو از دانشگاه نیویورک نشان داده که مردم تنها 10% از چیزهایی که می شنوند، 20% از چیزهایی که در موردش می خوانند و 80% از چیزهایی که می بینند را بیاد می آورند.

نتیجه تحقیقی دیگر در حوزه بازاریابی نشان داده که 80% اطلاعات تصویری باقی مانده در ذهن افراد مرتبط با رنگ می باشد.

 

نقش اوراق اداری در هویت بصری:

سربرگ ها، کارت ویزیت، فرم ها، کارت پرسنلی، پاکت و... مجموعه ای هستند که ست اداری یک برند را تشکیل می دهند. مکاتبات اداری و قراردادهای رسمی معمولا با این اوراق انجام می شود و نقش قابل توجهی در هویت بصری یک برند دارد. این اوراق معمولا بر اساس رنگ سازمانی و با الهام از لوگویی که از قبل طراحی شده، طراحی می شود.

 

مهران ملک پور

در سال ۹۶ با دنیای برنامه نویسی و طراحی آشنا شدم و با توجه به علاقه ای که در زمینه طراحی داشتم وارد دنیای گرافیک و طراحی شدم و به عنوان طراح رابط کاربری فعالیت می کنم.